Doop in de Geest - pijler 4 

Hebreeën 6:1-2 "Leg het fundament van een leer van dopen ..."

De doop in de Heilige Geest

Het NT brengt "toevallig" zeven maal het woord "dopen" i.v.m. de Heilige Geest.

De doop in de Heilige Geest is een bovennatuurlijk zegel, dat bevestigt dat een persoon door het geloof reeds lid is van het Lichaam van Christus.

We zagen bij de bespreking van de doop in water, dat een gelovige onder het oppervlak van het water gaat, om vervolgens weer naar boven te komen.

Bij de doop in de Heilige Geest staat de gelovige echter onder de waterval van God; d.w.z. hij staat onder de levensstroom van Gods Geest. Hierdoor wordt hij van bovenaf volledig:

  • uiterlijk omhuld = ondergedompeld in de tegenwoordigheid en kracht van de Heilige Geest Handelingen 11:15 en Handelingen 19:6 én
  • innerlijk gelaafd = verkwikt door te drinken van de tegenwoordigheid en kracht van de Heilige Geest Johannes 7:38-39a.

We zien dus, dat de doop in de Heilige Geest een ervaring is van twee verschillende, elkaar aanvullende aspecten. Er wordt in het NT slechts één uiterlijke manifestatie genoemd, die altijd voorkomt, wanneer mensen gedoopt worden in de Heilige Geest. Zo blijkt een ieder met andere tongen te gaan spreken. Soms komen er andere manifestaties voor, zoals profeteren en het zichtbaar worden van tongen van vuur. Zie bijv. Handelingen 2:2-4, Handelingen 10:44-46, Handelingen 19:6.

Conclusie: Het spreken in tongen is het bewijs dat iemand de doop in de Heilige Geest heeft ontvangen.

Deze conclusie wordt verder ondersteund door de volgende feiten:

  1. de apostelen ontvingen dit bewijs zelf;
  2. de apostelen accepteerden dit als bewijs bij anderen;
  3. de apostelen vroegen nooit om een ander bewijs;
  4. er is geen ander bewijs in het NT te vinden. 

Sommigen stellen, dat de genoemde conclusie onjuist is, omdat iedere christen bij zijn bekering automatisch de Heilige Geest ontvangt. Het NT leert echter dat er twee afzonderlijke ervaringen zijn, die beiden omschreven worden als "het ontvangen van de Heilige Geest". Dit betekent, dat het mogelijk is, dat een christen "de Heilige Geest ontvangen heeft" in de ene betekenis van deze uitdrukking, maar niet in de andere.


Ervarin
g 1: op de zondag van de Opstanding

Toen Jezus na Zijn Opstanding voor de eerste keer aan de apostelen verscheen, blies Hij Zijn Adem op hen en zei: Ontvangt de Heilige Geest Johannes 20:22. Op dat moment ontvingen de apostelen werkelijk de Heilige Geest. Zij gingen daardoor over van "oudtestamentische verlossing" naar "nieuwtestamentische verlossing".

Voor het ontvangen van “nieuwtestamentische verlossing” gelden volgens Romeinen 10:9 twee vereisten. Zo moet een ieder:

  • Jezus belijden als Heer;
  • geloven dat God Jezus uit de doden heeft opgewekt.

Reeds voor de zondag van de Opstanding beleden de apostelen Jezus als hun Heer, maar pas nadat Hij was opgestaan en aan hen was verschenen en zij Zijn Heilige Geest ontvingen, konden zij ook geloven dat God Hem uit de doden had opgewekt. Pas toen konden zij aan de twee genoemde vereisten voldoen.

Heilige Geest: eerste ontvangst


Ervarin
g 2: op de zondag van de Pinksteren

Nadat Jezus op Zijn discipelen had geblazen, sprak Hij op een later tijdstip, namelijk vlak voor Zijn Hemelvaart, weer tot hen. Ze moesten wachten op de belofte van de Vader, aldus Lucas 24:49. Handelingen 1:5 zegt, dat de discipelen met / in de Heilige Geest gedoopt zouden worden. Verder vertelt Handelingen 1:8 ons, dat zij kracht zouden ontvangen als de Heilige Geest over hen kwam. Dit alles gebeurde ook werkelijk op de zondag van Pinksteren.

Heilige Geest: tweede ontvangst


Conclusiehet bovenstaande laat zien dat de behoudenis, of de wedergeboorte, duidelijk een afzonderlijke ervaring is van de doop in de Heilige Geest, hoewel beiden worden omschreven als "het ontvangen van de Heilige Geest".

De Bijbel bevestigt deze conclusie ook nog door andere gebeurtenissen, die na de Pinksterdag volgden. Verder gebruikt de Bijbel verschillende uitdrukkingen voor de doop in de Heilige Geest, b.v.:

  • de Heilige Geest viel op hen;
  • zij werden gedoopt met / in de Heilige Geest;
  • de gave van de Heilige Geest was op hen uitgestort;
  • zij ontvingen de Heilige Geest;
  • God schonk hun de gave van de Heilige Geest;
  • de belofte van de Geest ontvangen.

Slotsom:

  • een christen ontvangt de Heilige Geest als een op zichzelf staande en op de bekering volgende ervaring;
  • ontvangt iemand gelijktijdig met zijn bekering de doop in de Heilige Geest, dan blijft de ervaring van de bekering toch verschillen van die van de doop in de Heilige Geest;
  • het bewijs dat iemand de Heilige Geest heeft ontvangen is het spreken in tongen;
  • bekering leidt niet automatisch tot het ontvangen van de Heilige Geest.

 

Hoe ontvang je de Heilige Geest?

Alles wat we van God door Jezus ontvangen, is door genade. Zo ook de gave van de Heilige Geest. De wijze waarop we deze gave ontvangen is door (prediking van) geloof en niet door werken.

Efeze 2:8,9 "Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit u zelf" het is een gave van God; niet uit werken, opdat niemand roeme".
Galaten 3:13,14 "Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek der wet (= genade),  opdat wij de belofte van de Geest ontvangen zouden door geloof".
Galaten 3:2 "Hebt gij de Geest ontvangen ten gevolge van werken der wet, of van de prediking van Geloof?".

Het ontvangen van Gods gave is dus heel eenvoudig, namelijk: uit genade en door Geloof. Toch bestaan er veel chronische "gavezoekers".
Wat moeten zulke mensen doen? Paulus zegt: terugkeren naar de prediking van geloof!

Algemeen principe: als mensen de gave van de Heilige Geest zoeken, moet altijd een (beperkte) tijd van instructie uit de Bijbel vooraf gaan aan gebed.
Gehoorzaamheid is het bewijs van geloof Handelingen 5:32. Waarachtig geloof gaat altijd vooraf aan volkomen gehoorzaamheid.

Heilige Geest ontvangen


Het minimum aantal stappen dat nodig is om de gave van de Heilige Geest te ontvangen is vier. In ieder geval moet men:

  • zich bekeren,
  • honger en dorst hebben,
  • drinken,
  • zich overgeven.

Dit betekent overigens niet dat de waterdoop soms wel achterwege kan blijven, want in Handelingen 10:48 lezen we dat het gezin van Cornelius, na de ontvangst van de doop in de Heilige Geest, alsnog door Petrus bevolen wordt om zich te laten dopen in de naam van Jezus Christus.
Wanneer we Gods gaven steeds overvloediger ontvangen, zal de mate van nederigheid, toewijding en gehoorzaamheid evenredig daaraan moeten zijn Lucas 12:48.


Tot slot van deze pijler 4
Handelingen 2:38 
"Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van zonden, en gij zult de gave van de Heilige Geest ontvangen".