Pijler 4  Doop in de Geest - pag. 1/5


Hebreeën 6:1-2 "Leg het fundament van een leer van dopen ..."

De doop in de Heilige Geest

Het NT brengt "toevallig" zeven maal het woord "dopen" i.v.m. de Heilige Geest.

De doop in de Heilige Geest is een bovennatuurlijk zegel, dat bevestigt dat een persoon door het geloof reeds lid is van het Lichaam van Christus.

We zagen bij de bespreking van de doop in water, dat een gelovige onder het oppervlak van het water gaat, om vervolgens weer naar boven te komen.

Bij de doop in de Heilige Geest staat de gelovige echter onder de waterval van God; d.w.z. hij staat onder de levensstroom van Gods Geest. Hierdoor wordt hij van bovenaf volledig:

  • uiterlijk omhuld = ondergedompeld in de tegenwoordigheid en kracht van de Heilige Geest Handelingen 11:15 en Handelingen 19:6 én
  • innerlijk gelaafd = verkwikt door te drinken van de tegenwoordigheid en kracht van de Heilige Geest Johannes 7:38-39a.

We zien dus, dat de doop in de Heilige Geest een ervaring is van twee verschillende, elkaar aanvullende aspecten. Er wordt in het NT slechts één uiterlijke manifestatie genoemd, die altijd voorkomt, wanneer mensen gedoopt worden in de Heilige Geest. Zo blijkt een ieder met andere tongen te gaan spreken. Soms komen er andere manifestaties voor, zoals profeteren en het zichtbaar worden van tongen van vuur. Zie bijv. Handelingen 2:2-4, Handelingen 10:44-46, Handelingen 19:6.

Conclusie: Het spreken in tongen is het bewijs dat iemand de doop in de Heilige Geest heeft ontvangen.

Deze conclusie wordt verder ondersteund door de volgende feiten:

  1. de apostelen ontvingen dit bewijs zelf;
  2. de apostelen accepteerden dit als bewijs bij anderen;
  3. de apostelen vroegen nooit om een ander bewijs;
  4. er is geen ander bewijs in het NT te vinden. 

Sommigen stellen, dat de genoemde conclusie onjuist is, omdat iedere christen bij zijn bekering automatisch de Heilige Geest ontvangt. Het NT leert echter dat er twee afzonderlijke ervaringen zijn, die beiden omschreven worden als "het ontvangen van de Heilige Geest". Dit betekent, dat het mogelijk is, dat een christen "de Heilige Geest ontvangen heeft" in de ene betekenis van deze uitdrukking, maar niet in de andere.